فینال جام حذفی ایران فصل 92ـ91
آوای درون
روانشناسی ، اجتماعی ، سیاسی ،فرهنگی و هنری
نگارش در تاريخ شنبه 14 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 مروری بر رکوردهای جام حذفی

با انجام بازی فینال، بیست و ششمین دوره جام حذفی کشور فردا با قهرمانی یکی از دو تیم پرسپولیس یا سپاهان به پایان می رسد.

در آستانه فینال جام حذفی ، رکوردهای جالب جام حذفی را مرور می کنیم:

پرافتخار ترین تیم: استقلال تهران

در 25 دوره گذشته جام حذفی ، تیم استقلال تهران با کسب 6 عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم تاریخ جام حذفی است. آبی پوشان تهرانی در سالهای 56 ، 74 ، 78 ، 80 ، 86 و 90 به ترتیب با شکست تیمهای هما ، برق ، بهمن ، سپاسی ، پگاه و شاهین بوشهر موفق به فتح جام حذفی شده اند. پرسپولیس نیز 5 بار قهرمان شده و در صورت پیروزی مقابل سپاهان برای ششمین بار قهرمان شده و با رکورد استقلال برابری می کند.

پرافتخارترین مربیان: علی پروین و بهمن صالح نیا

علی پروین 3 بار با پرسپولیس در سالهای 65 ، 70 و 77 و بهمن صالح نیا نیز 3 بار با ملوان در سالهای 55 ، 65 و 69 موفق به کسب جام قهرمانی شده اند و پرافتخارترین مربیان در تاریخ جام حذفی هستند. در بین مربیان خارجی فاتح جام نیز لوکا بوناچیج با سپاهان دو بار جام قهرمانی را بدست آورده است.

پرافتخارترین بازیکن: جلال اکبری

جلال اکبری مدافع سابق سپاهان و پرسپولیس با 5 عنوان قهرمانی پرافتخارترین بازیکن تاریخ جام حذفی است. او در سال های 82، 84 و 85 با سپاهان 3 بار عنوان قهرمانی جام حذفی را بدست آورد و در سال های 88 و 89 نیز با پرسپولیس قهرمانی جام حذفی را تجربه کرده است و بدین ترتیب او با 5 قهرمانی در جام حذفی پرافتخارترین بازیکن تاریخ جام حذفی است. او در فصل 89 در حالی با پرسپولیس قهرمان شد که حتی یک دقیقه هم در این مسابقات برای پرسپولیس به میدان نرفت.

محمد نوازی بازیکن اسبق تیم‌های استقلال و صبا ، با کسب 4 عنوان دومین بازیکن پرافتخار تاریخ جام حذفی است. محمد نوری نیز در صورت قهرمانی پرسپولیس و محرم نویدکیا در صورت قهرمانی سپاهان به رکورد نوازی خواهند رسید.

بیشترین حضور در فینال: استقلال تهران

استقلال تهران با حضور در 9 فینال ، رکورد خارق العاده ای را از خود بر جای گذاشته است. استقلال در تاریخ جام حذفی، 9 بار به فینال راه یافته که در 6 فینال برنده و در 3 فینال دیگر مغلوب شده است. پرسپولیس و ملوان نیز با حضور در 7 فینال در رتبه دوم قرار دارند.

حضور متوالی در فینال: ملوان انزلی

ملوان انزلی از سال 65 تا 69 موفق به 5 بار حضور متوالی در فینال شد که در سالهای 65 و 69 موفق به فتح جام شد.

موفق ترین تیم فینال: سپاهان اصفهان

سپاهان اصفهان که چهارمین فینال خود را تجربه می کند، در سه حضور قبلی اش در فینال موفق به شکست حریفان شده است. سپاهان در سالهای 82 ، 84 و 85 به ترتیب مقابل سه تیم تهرانی استقلال ، پرسپولیس و صبا به برتری رسیده و قهرمان جام حذفی شد.

ناکام ترین تیم فینال: تراکتورسازی تبریز

این تیم تبریزی در سالهای 55 و 73 موفق به حضور در فینال شد ، اما در هر دو دوره شکست خورد و موفق به قهرمانی نشد.

ضعیف ترین عملکرد قهرمان: ذوب آهن اصفهان

ذوب اهن اصفهان در فصل 81 در حالی قهرمان شد که در مجموع 7 بازی انجام داده ، فقط یک برد بدست آورد که آن هم در مقابل تیم ضعیف پرسپولیس همدان بود. ذوب اهن در دو بازی رفت و برگشت فینال نیز مقابل سپاسی به تساوی رسید . در ضربات پنالتی قهرمان شد.

برترین گلزنان فینال: مهرزاد معدنچی و امیر وزیری 3گل

مهرزاد معدنچی هر 3 گل خود در فینال جام حذفی را برای تیم سپاسی به ثمر رسانده ، اما امیر وزیری 2 گل برای ذوب آهن و یک گل برای فجر سپاسی به ثمر رسانده است.

گل به خودی در بازی فینال: محمد خرمگاه و محسن صفری

محمد خرمگاه مدافع استقلال تهران در فینال سال 82 مقابل سپاهان یکی از گلهای این تیم را وارد دروازه خودی کرد. محسن صفری بازیکن سپاسی نیز در فصل 80 مقابل استقلال یک گل به خودی زد که همین گل باعث قهرمانی استقلال شد.

مربی و بازیکن قهرمان: علی دایی، امیر قلعه نوعی و پرویز مظلومی

در تاریخ جام حذفی 3 بازیکنی که موفق به کسب عنوان قهرمانی شده اند، در دوران مربیگری شان نیز این عنوان را بدست آورده اند. امیر قلعه نوعی در سال 74 با استقلال به عنوان بازیکن و در سال های 80 و 86 به عنوان مربی موفق به کسب عنوان قهرمانی جام حذفی شده است. علی دایی در فصل 83 با صبا قهرمان جام حذفی شد و در سال های88 و 89 هم به عنوان مربی پرسپولیس را قهرمان جام حذفی کرد. پرویز مظلومی نیز در سال 56 با استقلال قهرمان جام حذفی شد و در سال گذشته نیز به عنوان مربی این تیم را به قهرمانی رساند. یحیی گل محمدی نیز در صورت قهرمانی پرسپولیس، اولین پرسپولیسی تاریخ خواهد بود که هم به عنوان بازیکن و هم سرمربی قهرمانی با پرسپولیس را تجربه می کند.